Kto stoi za identyfikacją wizualną Fabryki Czekolady E.Wedel?

Już jesienią tego roku na mapie Warszawy pojawi się jedyne w tej części Europy, multisensoryczne muzeum czekolady. Będzie to miejsce wyjątkowe nie tylko ze względu na możliwość zagłębienia się w świecie kategorii czekoladowej oraz jej doświadczania wszystkimi zmysłami, ale także dzięki niestandardowemu podejściu do kwestii designu – z jednej strony architektury, a z drugiej identyfikacji wizualnej, za którą odpowiada Jerzy Skakun ze studio Homework. Już kilka miesięcy temu w krajobrazie prawobrzeżnej Warszawy, tuż przy Jeziorku Kamionkowskim, pojawił się nowy budynek o industrialnym charakterze. Jego elewacja przypominająca kostki czekolady pokryta jest szarą cegłą – materiałem, z którego została stworzona znajdująca się na tym samym terenie zabytkowa fabryka Wedla. To podobieństwo nie jest przypadkowe – nowy budynek pełni bowiem funkcję Muzeum Fabryki Czekolady E.Wedel, w którym historia spotyka się z teraźniejszością, a dawna technologia i dbałość o czekoladowe rzemiosło przeplata się z nowoczesnymi procesami produkcyjnymi. To miejsce, w którym miłośnicy czekolady i pasjonaci historii rodziny Wedlów znajdą to, co kochają najbardziej.    Chcieliśmy zaprosić odwiedzających do świata czekolady, który pobudza wszystkie zmysły – wzrok, smak, zapach czy dotyk. Za cel postawiliśmy sobie połączenie tych elementów w funkcjonalną strukturę przestrzenną zamkniętą w pudełku. Naturalnie inspiracją stało się pudełko czekoladek. Proste, pozbawione nadmiernych detali i ozdób, a jednocześnie apetyczne, wzbudzające ciekawość, skrywające tajemnicę. Pudełko, które po podniesieniu pokrywy uwalnia bogactwo swego wnętrza, mieszankę smaków i aromatów – podkreśla Robert Zydel, Dyrektor Fabryki Czekolady E.Wedel.    O ile budynek z zewnątrz jest już dostępny dla oczu mieszkańców stolicy, jego środek i to, co będzie się w nim działo wciąż pozostaje słodką tajemnicą. Gotowa jest już jednak identyfikacja wizualna projektu, która mimo, że nowoczesna, ponownie wypływa z tradycji i jest zwieńczeniem wieloletniej historii pracy Wedla z artystami. Zaczynając od samego Jana i słynnych plakatów z Chłopcem na Zebrze zamówionych u „ojca nowoczesnej reklamy” Leonetto Cappiello, poprzez współprace z Zofią Stryjeńską czy Karolem Śliwką, który jest autorem opakowania Czekolady Jedynej, aż do współczesnych artystów wykonujących m.in. opakowania pianek Ptasie Mleczko® czy muralu autorstwa Martyny Wojcik-Śmierskiej na elewacji fabryki.    Wytyczne do stworzenia projektu identyfikacji wizualnej Fabryki Czekolady E.Wedel bazowały na połączeniu nowoczesności i wszechstronności zastosowania z dziedzictwem i DNA marki. W przetargu wzięło udział 6 firm. Przy wyborze zwycięzcy były brane pod uwagę m.in. typografia, znak graficzny, key visual, gadżety firmowe, ale także dress code pracowników czy piktogramy do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.    Wybierając finalny kształt projektu zależało nam przede wszystkim na możliwości jego szerokiego wykorzystania, przy jednoczesnym zachowaniu estetyki i zgodności z historią marki. Jego elementy będą więc widoczne w wielu miejscach w muzeum – od kierunkowskazów i planu obiektu, poprzez materiały graficzne wystawy, aż po pamiątkowe gadżety dostępne w muzealnym sklepie. Ważnym uzupełnieniem identyfikacji jest mozaika ikon, tworzących spójną opowieść o Fabryce Czekolady E.Wedel – zostały w niej uwzględnione symbole, produkty, składniki, doznania i elementy związane z produkcją czekolady Wedla – dodaje Zydel.   Komisja przetargowa, do której został zaproszony zewnętrzny ekspert Patryk Hardziel – uczeń wspomnianego już Karola Śliwki, wybrała nieszablonowe podejście zaproponowane przez Studio Homework , reprezentowane przez Joannę Górską i Jerzego Skakuna, odpowiadających za projekt i jego dostosowanie do różnych potrzeb Muzeum – zarówno w ramach ekspozycji, jak i komunikacji.     – Genezą identyfikacji Fabryki Czekolady E.Wedel jest idea dzielenia się przyjemnością, jak tabliczką czekolady. Wykorzystaliśmy symbol czekolady z odłamywaną kostką, aby pokazać, że tak jak my dzielimy się czekoladą z innymi, tak Fabryka Czekolady dzieli się nią z nami. Tożsamość Fabryki Czekolady spletliśmy ze znakiem E. Wedel, uzupełniając go zestawem ikon – pudełkiem czekoladek – tłumaczy Joanna Górska.    Jak opowiada Jerzy Skakun, drugi autor koncepcji: – Wprowadziliśmy elementy wizualne zbudowane na emocjonalnych i rozpoznawalnych znakach, które większość użytkowników może łatwo zrozumieć, zarówno dorośli jak i dzieci. Podzieliliśmy je na pięć obszarów tematycznych. W pierwszym znalazły się symbole odnoszące się do historii Wedla, takie jak: Zebra, Chłopiec na Zebrze, czy samolot. W kolejnych – przedstawienia najpopularniejszych produktów i wyjątkowe, najlepszej jakości surowce, wykorzystywane w produkcji czekolady. Oddzielną kategorię stanowią charakterystyczne elementy produkcyjne w fabryce. Szczególną grupą są ikony doznań odnoszące się do emocji i doświadczenia przyjemności smaku. Mozaikę różnorodnych doznań dopełnia lejąca się czekolada.   O tym, jak identyfikacja wizualna Fabryki Czekolady E.Wedel prezentuje się „na żywo” konsumenci będą mogli przekonać się już jesienią, kiedy to muzeum otworzy swoje drzwi dla zwiedzających. Informacje dotyczące dokładnej daty otwarcia i sprzedaży biletów pojawią się już niedługo.

Kontakt dla mediów: LOTTE Wedel                                           Patrycja Prewęcka                                                   Koordynatorka Komunikacji Korporacyjnej [email protected]                                                      +48 697 850 588

Magdalena Pawłowska
24/7 Communication
[email protected]
+48 500 134 371
 
O firmie Wedel:  
Wedel od 1851 roku dostarcza konsumentom przyjemność płynącą z intensywnego i głębokiego smaku czekolady i jest podziwiany za kunszt tworzenia produktów najwyższej jakości. W wedlowskim portfolio znajdują się m.in. takie słodycze jak Ptasie Mleczko®, Mieszanka Wedlowska, czekolady, ciastka, wafle, praliny, batony oraz Torcik Wedlowski. Aby konsumenci mogli od środka poznać tajniki powstawania tych kultowych produktów, Wedel stworzył dla nich jedyne takie w Europie Środkowo-Wschodniej, multisensoryczne muzeum czekolady – Fabrykę Czekolady E.Wedel, której otwarcie nastąpi już jesienią 2024 roku. W Wedlu zatrudnionych jest obecnie blisko 1300 osób (wliczając pracowników sprzedaży terenowej). Misja Wedla: „Zmieniamy się nieustannie, by budzić radość w nas i w naszych klientach” odzwierciedla filozofię działania, która zakłada odpowiadanie na wyzwania współczesnego świata jako odpowiedzialny producent, pracodawca, sąsiad i partner. 
Więcej informacji o firmie można znaleźć na stronie: wedel.pl lub wedel.prowly.com